Відкриття виставки Володимири Ганкевич «Opera Magna» у галереї “Дзига”

У вівторок 14 квітня о 17 год. у галереї “Дзига” (Львів, вул. Вірменська,35) відбудеться відкриття виставки Володимири Ганкевич «Opera Magna» (інсталяція, об’єкти).
 Куратор – Василь Бажай.

виставка Володимири Ганкевич «Opera Magna»Феномен Володимири Ганкевич відбувся на мистецькій арені Львові вжедавно. Неодноразова учасниця та співорганізатор текстильних імпрез “Гобелен”,“Текстильний шал” і нового щорічного експозиційного проекту “Текстиліzm”, воназавжди прагне розширити поняття текстильного твору поза рамки традиційноїоснови і ткання.

Об’єкти Володимири радше можна було б віднести то означення fiber art –
мистецтво волокна, аніж до традиційного текстилю. Тесктиль, як і інші мистецтва,
постійно змінюється та еволюціонує, живе своїм сьогоденним життям і спонукає
митців до нових пошуків та експериментів.
Нова експозиція Володимири Ганкевич “Opera” відкриває перед нами
потаємні сторони феномену творчості.
Обговорюючи концепцію нової виставки і експерементуючи з уявним образом
рук на клавіатурі музичного інструменту Володимира порівнює його з руками
художника, який переплітає уток крізь основу, плете мереживо макраме, тче
гобелен, народжує свого роду ужиткову оперу кольору, матеріалу, фактури,
площини та простору.
виставка Володимири Ганкевич «Opera Magna»У нас підсвідомо виникає асоціація з “оперою” що самовизначається у трьох
основних втіленнях:
1) по-перше – у розумінні текстильно-волоконної, матеріальної опери – гри рук
митця з основою, ниткою утоку й волокном;
2) по-друге – у створенні алюзії до ефемерної гармонічно-дисонансної звукової
опери;
3) по-третє – в означенні опери як одного з найбільш містичних алхімічних,
кабалістичних, телемічних понять – “magna opera”;
Спробуємо проаналізувати кожне з цих втілень.
Сьогодні кажуть що немає нічого кращого і дорожчого аніж ручний витвір –
об’єкт якому передається частинка візії та душі митця, об’єкт який наповнює наше
існування теплом і щирістю, енергетикою і аурою творення. Престижний hand-made на фоні автоматизованих, штучних і масових ready-made на фоні глобального світу.
Усі ці “легато”, “стаккато”, “тенато”, “портаменто” матеріалу породжують
завершений мистецький твір кольору і форми, простору і фактури. З одного боку
чорно-білі об’єкти Володимири формують нотні стани для форте-п’яно з волокном, з іншого самі по собі є завершеними “партіями” у величній текстильній опері.
Відкрита Ньютоном і Кастелом відповідність між кольором і музичним звуком
базується на подібності обидвох мистецьких середовищ, на існуванні кількісної
кореляції між музичними інтервалами та кутами заломлення хвиль світла. Вчені 18 – 19 століття безперервно шукали законів колористичного органу і навіть казали, що “побачені з філософського клавесину сонати Рамо і Кореллі даватимуть таку ж
насолоду зорові, як і слухові”.
З точки зору візуального сприйняття існують переконливі співвідношення між
кольорами і звуками, які спираються на загальні для обидвох середовищ
експресивні характеристики, такі як холод і тепло, сила і м’якість. Однак людський
інтелект і наша мова повинні були чекати появи поетів, музикантів і художників
романтиків, які у своїх метафоричних поглядах відобразили ці от сумнівні з поглядуінтелекту взаємовідношення.
Психологи говорять про синестезію, кольоровий слух. Це явище – унікальний
синтез фізіологічного взаємозв?язку і психологічних асоціацій. У багатьох з нас привідчутті звуків виникають колористичні образи, переживання. Вони з’являються
спонтанно, неконтрольовано – ніби випливають з нашої підсвідомості. Те ж саме
можемо сказати і про зворотній вплив кольору та форми на слухові асоціації. А чи
не доводилося вам слухати твори Дебюссі і згадувати собі динамічні композиції
Кандінського чи Клєє?
З початком розвитку людської цивілізації возвеличення музики, поширення й
перенесення її значення на все існуюче у цьому світі – це прояв одвічних пан-
музичних тенденцій культури яке існує й сьогодні. Йдеться про визначення
глобальних космологічних образів “музики сфер”, “гармонії світу”, які в буквальному, номінативному значенні є частиною загальної міфологічної картину світу, пафосність якої задається високоморальною вірою в першопричинну красу нашогоВсесвіту.
Абсолютизація та універсалізація музикоморфності стала причиною проекції
вихідної числової структури звукової матерії на плотську сферу, у тому числі й на
інші системи відчуттів, що формально може вважатися (і вважається)
приналежністю до синестетичної проблематики. У містичних практиках Давнього
Сходу це виявлялося в побудові символічних відповідностей типу “тон – планета –
колір”, у європейській культурі подібні аналогії “колір–тон” висувалися і
відстоювалися значно пізніше, причому вже на рівні наукового факту.
Як відомо, Ньютон вивів свій знаменитий закон всесвітнього тяжіння з
небесної механіки астронома Кеплера. У своїй “Гармонії світу” Кеплер в
оновленому, геліоцентричному варіанті реанімував античну концепцію співаючого
космосу – музики сфер. Випробувавши чарівність цієї музичної космології, Ньютон у власному творі “Оптика” розділив досліджуваний ним кольоровий спектр на сім
рівнів, давши імпульс до народження переосмислених ідей “музики кольору”, які
базуються на природньому співвідношенні “звуковий ряд (октава) – колористичний
ряд (спектр)”.
Алхімічні зацікавлення Ньютона окрім “музики сфер”, “гармонії світу” також
включали поняття opus magnum – “величний твір“, як щось специфічне,
шедевральне, величне, ідеально-найкраще, яке у середньовічній космології, алхімії та телемі саме й було “музикою сфер”.
Opus magnum (а у множинній формі Opera Magna) – це термін середньовічної
Європейської алхімії, що означає успішне завершення перетворення (трансмутації) базової речовини в золото, або є наслідком створення філософського каменя. У герметичній традиції opera magna подаєтся, як збірна метафора духовного перетворення і складається з трьох стадій:
– nigredo(-putrefactio) – чернь(-затвердження): очищення, випалювання
нечистот елементів;
– albedo – вибілювання: одухотворення, просвітлення елементів;
– rubedo – окислення (червління): об?єднання людини і Бога, обмеженого і
неосяжного.
Opera Magna оцінюється, як духовна практика що веде до містичного
об’єднання Самості і всього існуючого – це “сила яка об?єднує протилежності – душу і
Бога, мікрокосмос і макрокосмос, чоловіче і жіноче начало, его і нон-его…”, це сила
яка може бути використана на шляху до самовдосконалення, для отримання
знаннь про Природу і сили буття.
Дивним чином роботи Володимири Ганкевич представляють три згадані стадії
метафори духовного перетворення і, як результат, є репрезентацією того процесу
творення, що його проходить кожен з нас. Чорні та білі синтепонові і льняні площини – умовна сцена для волоконної опери, де кожна полоска флазеліну займає своє визначене місце у замкнутій системі речей.
Лінійність одних об’єктів протиставляється площинності інших, створюючи
контрастне відчуття розвитку філософського сюжету і визначених актів опери. У
своєму житті кожен з нас рухається у певному напрямку до вдосконалення, до
просвітлення своєї сутності, інші ж навпаки повертають назад і рухаються у
зворотньому напрямку. Однак, рано чи пізно ми розуміємо що певні прагнення і
напрямки – це лише самообман який тепер починаєш усвідомлювати і тоді
докорінно змінюєш напрямок вибираючи новий орієнтир у безкінечній боротьбі
самовдосконалення.
Квест самовдосконалення, пошук Чаші Грааля чи “філософсього каменю”, як
би ми не називали свої “Magna Opera” – це безперервний, вічний процес. Успіхи на
його шляху лише відкривають нові можливості. Шлях до самовдосконалення
невпинний і безмежний; все що існує у нашому Всесвіті, це не що інше як ігровий
майданчик “коронованого” і “недбайливого дитяти”, тріумфуючого спадкоємця
простору і вічності ім’я якому ЛЮДИНА.

Роман Ганкевич
мистецтвознавець

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *