Як “Віртуози” скликали віртуозів
Нещодавно у Львові завершився традиційний, уже двадцять дев’ятий, Міжнародний фестиваль музичного мистецтва “Віртуози”. Закривати цей музичний форум випала честь Соломії Івахів – відомій молодій українській скрипальці, котра активно гастролює не лише в Україні, але й у США (де тепер живе і працює), Китаї, Західній Європі. Цього разу Соломія виступила поруч з талановитим українським гобоїстом, лауреатом багатьох міжнародних конкурсів Юрієм Літуном. Разом із камерним оркестром Львівської філармонії “Віртуози Львова” під керуванням народного артиста України Сергія Бурка вони виконали подвійний Концерт Й.С.Баха для скрипки і гобоя з оркестром. Молоді музиканти виявили тонке розуміння техніки ансамблевої гри, вміння слухати один одного, гнучко реагувати на будь-які динамічні зміни. А в Концерті Марчелло для гобоя з оркестром Юрій Літун продемонстрував володіння гарним, художньо осмисленим звуком, різноманітні технічні можливості інструменту, інтонаційно чисту і продуману гру.
Концерт для скрипки з оркестром В.А. Моцарта є одним із найважчих творів для інтерпретації. Класичний стиль вимагає від виконавця філігранного опрацювання деталей музичного тексту та водночас вміння тримати і думкою єднати все у цілісну композицію. Соломія Івахів з успіхом справилася з цим нелегким мистецьким завданням. А на завершення концерту вона виконала знамениту рапсодію для скрипки з оркестром “Циганка” М. Равеля, що є одним з вершинних творів світової скрипкової літератури. Тут композитор використав традиції скрипкової віртуозності, що сягають часів Н. Паганіні. Інтонаційною сферою твору є народна музика угорських циган.
Рапсодія починається великою інтродукцією для скрипки соло. У ній Соломія виявила і майстерно передала різні зміни настрою, раптові переходи від драматичних фраз до патетичних чи наспівно-ліричних, які переривалися блискучими пасажами і флажолетами. Музична форма твору – тема з варіаціями, в яких виразові можливості скрипки використані Равелем дуже сміливо і незвично, зокрема, це стосується введення нових скрипкових прийомів. Кода-імпровізація – це феєрверк майстерної віртуозної гри Соломії. Легкість у відтворенні безперервної плинності музичного розвитку з його поступовим максимальним прискоренням засвідчила непересічний талант української скрипальки.
Виступ Соломії Івахів викликав жваву реакцію її шанувальників. Тож не дивно, що на настирливу вимогу слухачів Соломія повторила на біс коду “Циганки” Равеля.
Необхідно відзначити, що Львівський камерний оркестр “Віртуози Львова” під орудою С. Бурка став гідним партнером для солістів. Він звучав злагоджено, інтонаційно чисто, ритмічно точно, динамічно збалансовано, створюючи яскраво образну, емоційно наснажену ауру концерту.
Оксана Захарчук , “Суботня Пошта”