Шедевр українського іконопису

14 жовтня в Національному музеї у Львові ім. А. Шептицького після завершення комплексної реставрації урочисто презентували ікону “Богородиця Одигітрія” кінця XIV ст. з Ісаїв.

15.JPG

 

Мабуть, не випадково, що одну з найдавніших україн­ських ікон представили глядачам саме в час великого христи­янського свята Покрови Пресвятої Богородиці. Цікаво, що на образі чи не вперше за всю історію християнства зображено Ісуса Христа із сувоєм чорного кольору в руках, а також можна помітити сліди від бомби, які ледь зачепили ікону.

В іконографічно-образному плані “Богородиця Одигітрія” не має відповідників. Адже образ написали місцеві майстри, враховуючи свої іконописні традиції й оригінальні колористичні особливості. Маленький Ісус Христос, зображений на іконі, тримає в руках сувій чорного кольору. На думку дослідників, це унікальне явище в іконописі, адже зазвичай сувій або червоний, або білий. Проте Ірина Мельник, художник-реставратор темперного живопису Національного музею ім. А. Шеп­тицького у Львові , яка й здійс­ню­вала реставрацію старовинної ікони, знайшла пояснення цього феномену. Вона зробила пробу сувою, в якій виявила пігмент, що з часом темніє.

Ікона “Богородиця Одигітрія”, написана наприкінці ХІV століття, походить із церкви Архангела Михаїла в селі Ісаїв Турків­ського району Львівської області. До слова, торік у музеї презентували ще один феноменальний шедевр із цього храму – ікону “Св. Параскева з житієм”. До Національного музею оби­два твори надійшли 1939 року з колекції музею Богословської академії у Львові.

“За даними численних дос­ліджень, обидві ікони створено в одному середовищі й не виключено, що їх написав один майстер”, – зазначає завідувач відділу давнього українського мистецтва Марія Гелитович. Нещодавно провели радіовуглецевий аналіз ікони, його результати підтвердили гіпотези дослідників щодо датування “Богородиці Одигітрії”. Отже, деревина найімовірніше 1380-1410 років.

Рішення про реставрацію ікони ухвалила Реставраційна рада на початку цього року. Цікавим є той факт, що свого часу в музей потрапила бомба, шматок якої зачепив образ “Богородиця Одигітрія”. Цей слід ми можемо побачити й зараз, а відтак осягнути всю велич феномену ікони Богородиці як “неопалимої купини”.

Уляна Депутович, Львіська газета

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *